fredag 2. november 2012

Dagene fløy forbi og gikk akk, så sakte.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
AUGUST OG SEPTEMBER DANSET MELLOMROMMENES FLAMENCO Vi drømmer og vi drømmer og vi har intet å si. Mens kloden fortæres venter vi på bedre vær. Vi er alle sultne, for tingene rumler i magen, og stikker hull på myke håp og brukte minner. Solen står enda opp, og vi gir ikke opp søket.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 07.08 - 2012 Det svetter sigarettaske ned trappene fra den gamle leiligheten. "Sjøsprøyt og visvaseri" er dagens motto. Vil du ikke ha påfyll legger jeg deg på is. Fantes bare gode, gamle forbannelser, og et ondt øye her og der. Da skulle vi ledd og danset på bålet. Frykten ville sivet bak krinklene, og verden ville hatt litt mer mening, litt færre ørkensamtaler. "Om bare," tenker jeg, og smiler høflig. -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
TIDSTYV Tiden har gått, og returnert, litt mer slitt på overflaten. Graviteten ler, mens vi tror vi kan bære verden. Og skjebnen smiler, dog ofte noe ironisk. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- KLOKHETENS SPRØYT -Kanskje vi bare blir syke for å klare å slappe av. Kanskje jeg ikke egentlig husker nakken din bøyes. De skråler i gatene selv om klokken er fem. Eldre menns råd burde være enkle å følge. Men de er menn med råd. Hva vet vel de.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- EN LITEN OPPDAGELSE OG STILLE SUMMING Fem døde veps på fem minutt. Hvorfor døde de? Var det for mye sex i rommet? For lite tilgivelse? De fikk en begravelse i askebegeret i vinduet. Døde de lykkelige fordi de fant sjalet med parfymen, overbevist om at dette var blomsterengen i deres himmel? Eller desperate, søkende etter friheten utenfor rekkevidde? Hvem vet? Har noen forsket på vepsens siste tanke? ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- REPETISJON Det finnes viktigere ting. Så satt vi her da. Uviktighetens midte. Jeg har drukket for mye, og du vet ikke annet språk enn oppgivelse. Prosjektet "Redd Verden" har jeg krasjforlatt, og du har ikke engang funnet ditt. La oss klappe skilpadder og flytte ut i hagen. Kanskje imorgen blir bedre.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ FORULEMPET OG FORARGET "Kjære VG-redaktør. - Jeg skriver dette i dyp frustrasjon. Deres magasin har alltid vært en stor glede og utfordring for meg i hverdagen. Jeg sitter her med torsdagsnr. August 30., 2012, nr. 240. og blar og blar. Beklageligvis kan jeg, på tross av nitid saumfaring, ikke finne dagens horoskop. Finnes det en plausibel forklaring på dette? Jeg kan vanskelig beskrive min frustrasjon og fortvilelse på det tidspunkt jeg oppdaget at "Dagens Horoskop"-spalte var utelatt. Kommer De og deres ærverdige medarbeidere til å fortsette utelatelsen av denne utmerkede spalten, er dette rett og slett en tilgivelig glipp, eller kan det faktisk være slik at dette er en horrid konsekvens av endring i Deres format? Isåfall må jeg, med tungt hjerte og dype beklagelser i fremtiden heller forholde meg til et annet magasin. Jeg håper allikevel det beste. Mvh. Maria Tirn, trofast leser siden -56 ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ ET FLYDIKT PÅ SAMMENKRØLLET PAPIR Jeg vil at du skal oppdage meg hvert øyeblikk, og hver gang bli forundret. Jeg ber om millioner, og du har sikkert bare småstein. Jeg vil at du skal velge meg tusen ganger om igjen, og hver gang jeg tror du vil gi meg opp, teller du en ny fregne. Hvordan våger jeg å stille slike krav fra urimelighetens høyborg? Jeg, den narsissistiske, hun som aldri lærte å lytte, og alltid tenker mest på seg selv? Men jeg vet at havet er like salt som tårene. Og kroppene våre er levninger av stjernestøv som flyter gjennom rommet. Hvordan skulle jeg kunne la være å stille krav? Hvordan kan du la være å si ja? -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
HIMMELROPENDE / bestøvende, kataklysmisk og / katastrofalt. Slik skal vi leve! Vi drikker / av dødens vugge / og påberoper Sannheten selv / som falsknerens gud. Vi håner i elskov, og driver ap / med ulikhet. "Vet dere ikke at vi alle er de samme!?" skriker vi / og ler av sorg. Og intetheten oppløses i lag / av tid / og rom / og inntørket gråt. Vi er alle / ingenting / og mer / enn absolutt alt.