fredag 19. oktober 2012

Teater


Gi meg tilbake
en sannhet uten piggtråd
færre mellomrom
sykdoms avløsende sløvhet

 Hvilken legende er dette?
- Vi har ingen helter, så

 Syng meg tilbake
gi meg sval skygge
for jeg smeltet
og arrene valgte meg.

Det vakreste jeg vet; en pjuskete,
stygg svaleunge redd for verden.

Skal vi elske hverandre? --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Du tror ditt bilde er det jeg vil ha

 Men jeg er en maler, og ser bedre enn de fleste.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg samler på alt fra gaten,
ikke ekskludert fylliker
og falne byfugler

Og du samler
alt fra trærne,
skadeskutte troster
og kronglete kongler.

Og det skrikes,
ropes
og hviskes i hjertet

 Midt i dette
skulle vi ønske
vi kunne danse

Men kakofonien
lammer våre bein.

Det er ingen tragedie
og heller ingen lykke

Det er samme språk
Vi kikker inn i hverandre

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Du bar
et ufødt barn
og en uferdig mor.

Og folk spør
hvorfor du ikke har hodet på skuldrene.