fredag 9. oktober 2015

FESTENE ER IKKE OVER FØR VI TREKKER VÅRE SISTE SUKK

"If you take away any half of an object, it changes
it's core distinctions - a heart, for instance, remains
no longer a heart, but becomes merely the shape
of a tear."
"- Or boobies!" - Patchouli
"- Or v for victory!" - Marichi
"Yes, yes, children, stop funning about, I'm trying to be solemn."
- Lady Margareth



Moren min sier jeg har blitt slik
jeg var da jeg var barn
At det flyter en enorm
strøm av ro og mildhet
som hun kjenner i kroppen

Du fant mitt rette navn
sa du spøkefullt
og jeg lo
fordi du alltid får meg til å le
men det var helt sant óg.


Synesthesia - Seas of Crimson


SPIKERSJEL

Jeg hamret min
sorg idag
smerten ved å ikke
klare å redde min søster

Tusen porselensbiter
galaktisk over gulvet
som en knust melkevei

Ødela gulvet
revner, riper

som jeg

en revne
et rykk i tiden.




BURDE

nok hatt en vitenskapelig tilnærming
Skrevet, notert, kopiert og klassifisert
men jeg er av organistisk art
så det har jeg altså ikke. Men noe sier meg
at du ikke er overrasket over akkurat dét. :p




LILLE PRILLE SOVER

Du sier at hun har ingen
andre
Jeg tenker at hun ikke finner
noen fordi hun allerede har deg

Du er stille
men kjakene dine strammer seg
som om ansiktet ditt
plutselig er laget
av kanter

Redsel for årene
for at noe skal hende
som for alltid vil hindre deg
fra å komme

"Jeg skulle vært så uselvisk
at jeg lar deg dra"
sier en stemme
men det er ikke uegoistisk
bare hyklerisk selvforherligelse om jeg gjør det

selv ikke for henne gavner det.

Jeg sover og drømmer
om at du skal våkne opp.




SHOPPING

Vi skulle handle for to
i butikken
Det var en slags opphøyd
og smånervøs stemning over det
ingen av oss visste riktig
hvordan en gjør det
når en skal være sammen om ting

- Skal jeg si at jeg vil ha denne?

- og det var ikke så enormt vi kom ut med
men ihvertfall chips og øl og noe mat
du ville ha sild
eller noe annet jeg var fullstendig uvant med
selv om jeg ble tvunget til å smake på stekt lever som barn
og du ville ha cola
eller kroppsødeleggelse, som jeg liker å kalle det
men jeg tar folk
som de er
og en av mine beste venner lever nærmest
utelukkende på brus og sjokolade

og hva med at vi begge to
nærmest var på fattighusstokken
vi latet som ingenting
og ville ihvertfall ikke vise høyt
at vi begge var vant
med å knipe inn
på absolutt alt
men det er ikke noe
verre å være fattig 
enn å ha brukket en arm en gang
så lenge verdigheten kan ivaretas

det kan den vanligvis
ikke
og det er èn av grunnene
til at mange av mine venner
har så høy moral i anliggender
andre ikke forstår seg på.




SOM EN AV DE FÅ

har du oppdaget at jeg ikke
er noen leder, men kun
tar oppgaven når ingen bedre melder seg

og på den måten
får jeg også roen
til å la støvet samle seg

- Noe som er livsnødvendig
for opprydderne av denne verden! 
:)
Terrapin! <3


DET VAR EIN GONG

to ordristarar.
Dei elska kvarandre, men
visste det ikkje.
Dei blei forvirra av språket,
forventningane og tankane
og glemte å vere
kroppar.

Slik gjekk åra
mens dei strakk seg etter
kvarandre
til dei famna
heile verda

og på den måten
klemte dei kvarandre
gjennom jord
og dag
og vinterens vår

til dei i stillas glimt
forsto at kjærleiken er
og igjen
blei ord, kjøt og blod.




HJERTENES MORSESIGNAL

Kommuniserer med
morsesignaler
fra hjertene

bølgeskvulpene og palmesuset
ut av meg
og inn i rommet

Den seendes fjelltopp

Det hele fikk du med deg
99,3% korrekt

Selv din ambivalens
fikk du plass for
Helt inn
og til den andre siden
er jeg gjennomlyst

Alt hadde du rett i
bortsett fra de 7 promillene
som sa at vi
ikke passer sammen
eller ville hatt et ulykkelig liv
Bare i dét tar du feil, min kjære
men jeg tilgir deg lett det
vi går alle feil noen ganger

Dagene er lyse og mørke,
store, underlige eller små,
slik Bjerke sa

og det er klart at ikke
alle våre dager sammen
vil være lykkelige
men alle av dem
vil være riktige



DU VIL HA INTET

som kommer
av skyld eller takknemlighet
og jeg gleder meg
likeverdige knekt
min joker og mitt ess

Intet kommer av tvang
eller plikt
Du er mitt frie valg
det er våre privilegier
og du er frigitt
om du vil
men jeg vil aldri være
foruten deg
så jeg lever
i min kjærlighet

MIKA

Og om det gjer deg ondt
at eg elskar deg
orsakar eg
Smerte er ikkje farleg
berre i for store dosar

Å slutte å kjenne for deg
skjer jo berre ikkje
så det får vere.

Av ukjent


JODA, JEG ØVER MEG

på å lyve sjeldnere

Jeg felte ikke en tåre da jeg sto og kikket meg i speilet og du
gikk forbi, det var bare linsen
men jeg gjorde det
da vi hadde elsket

jeg hadde vendt hodet bort
så du ikke skulle se det
jeg ønsket at du strøk
meg over ryggen

jeg gråt fordi jeg kjente
at jeg kunne miste deg
og at det ville være verre
enn noe jeg kjente til
og av lykke
fordi jeg forsto at du fra nå
var mitt største

Jeg tenkte at du ikke elsket meg
slik jeg elsker deg
og jeg følte for å bli
og for å gå
det ble uutholdelig
så jeg reiste meg for å besøke toalettet og
finne sigaretter så jeg kunne
lukke meg selv igjen

så det ihvertfall ikke skulle være mine tårer
som jaget deg vekk.


Tårenes topografi



OG SÅ JEG SOM FØLTE DET VAR OMVENDT!

- jeg som solte meg i deg
og gjorde så godt jeg kunne for å måle meg med deg
fordi
du gjør meg bedre
vakrere, sterkere
mildere og klokere
rundt deg

Det er ikke slik at min glans
overstråler din
det er slik
at det er du
som får meg til å skinne. Men nå
som jeg vet at du
vet meg
har jeg ikke lenger et slikt behov for
å bravere. Og klisjeer er
bare dårlige når de ikke passer
eller blir gjort narr av. 

Nød lærer naken kvinne å spinne, og kaffefiltere fungerer utmerket å tegne på.


FESTENE ER IKKE OVER FØR VI TREKKER VÅRE SISTE SUKK

Jeg fikk slik energi av at du
skulle komme
at jeg satte hele huset igang
med vasken
Hengte opp bilder på veggen
og arrangerte en velkomstfest
Jeg inviterte ikke så mange,
bare noen gode venner 
som ville fått deg til å se
hvor velkommen du er
og hvilke fine mennesker som
bodde i den leidi

og du skal ikke føle skyld for
at du ikke kunne komme den gangen
slik jeg ikke skal føle
skyld over at jeg ikke
forsto pusterommene
Jeg tenkte bare du
skulle få vite
at du er ønsket
selv av de
som ikke kjenner
deg.

Av NUBE (tror jeg)


ALT
i min makt har jeg gjort
sier du
du lovte at du ville
la meg gå

Ja
svarer jeg

Alt har du gjort
og må du dra
så dra
(nei, ikke dra)

om du vil

Jeg kan leve uten deg
det blir bare ikke
det samme lifvet

og husker du alltid så godt?
Jeg vet du sa du ville
ta et mentalt bilde
og slik
hjalp du også meg å ta noen
jeg stoler på deg
når du ber meg om å
ta livet med ro.



Nærmest halvparten av
lengden
prøvde jeg å skjule at jeg var trøtt, for
jeg trenger ofte 10-12 timer
og sammenlagt sitter vi
ikke i nærheten av det

I slutten av uka
starter jeg å kapitulere
legger meg tilslutt
og har kommet til det punktet at jeg
av ren søvnmangel
bryr meg mindre om hva du synes
så når du foreslår et eller annet
om å gjøre noe
er det rett før jeg ikke gidder å være vennlig
og bare har lyst å si "fuck alt, jeg går og legger meg"
men i den fine miksen av at jeg liker deg
virkelig godt og dessuten ikke vil tape tid med deg
bare for noen timers søvn
lar jeg være.



"Drittsekk!" - roper jeg.
"Fitte!"- svarer han opprørt.
"Jævelskap!"
"Hekseludder!"
"Hesteballe!"

"Har jeg virkelig så store baller?" - ser han spørrende på meg.
"Hehe, ja, kjære, du har det", smiler jeg.
"Bitch", hvisker han tungt mens vi stirrer på hverandre.

- Så kliner vi hemningsløst og kompromissløst
til vi mister pusten, tiden og stedet.
Og slik kan en krangel
også gå.
:)


OG MARIANN,

vet du at du
er veldig vakker? spør jeg
Du er som Leda
i Svanen

Etter dette kommer
bare odysseen

hun hadde en mening
med sin sminke
antar jeg
har hørt om merkeligere ting

Hvor høyt jeg kunne
priset mine venner?
Du kan ikke telle det,
min kjære
og forestillingene vil ikke
strekke til.

"På stranden av endeløse verdener
har barn sitt store møtested"
~ Rabindranath Tagore



- Og nå som alt dette er utåndet puster jeg lettet ut og lager meg en kopp te. Og siden vi er inne på ærlighet skal jeg innrømme at jeg faktisk digger musikalfilmer som Pitch Perfect, f.eks, og for de som liker kunst så danser altså hun jenta i videoene til Sia heilt sjukt bra! :)