søndag 30. juli 2017

Redningsskjøtene, eller det jeg manglet ord for


ET VINSITATUM

Men hvorfor
lever du dobbelt, elskede
hvorfor krøker du deg i to
mens du prøver strekke deg etter stjernene
hvorfor
spurte vinen

Bare vinden svarer

Du sier igjen
at du ikke får noe svar
fra deg selv
så jeg spør deg:

Hvorfor
elsker vi hverandre?

Du ymter at det er
fordi du ikke elsker deg
selv
et svar 
jeg ikke finner det minste merkverdig
siden du ikke lar meg elske deg

For du ble en gang så skadeskutt
en sørgmodig svalestjert
uten hvile på Røvær
på den lange polferden
sikten mot nord

så slitt
at du tror det er slik det
skal være.

Jeg elsker deg selvsagt.


Jeg elsker deg


EIDETEISK HUKOMMELSE

Jeg er litt misunnelig
På at du kan reise i tid
Jeg husker noe, men alt
klarer jeg ikke ordlegge.
Muse
sa jeg, på daten

Spesialreisene mine
er det fremdeles nesten bare du som forstår rekkevidden av
selv om gleden og kjærligheten smitter
Og hadde jeg ikke blitt manisk og alkoholiker hver gang jeg reiser til byen din
hadde jeg nok gjort det oftere.



KISSES ON THE BOTTOM

Han forvansker
og forvandler
Jeg
lar ham holde på
en dag med tre helgener
en marsj ved soloppgang
vil han innse
at budskapet
ikke formen
er det viktigste
og da
vil jeg møte ham
ved solnedgang
ved enden av veien
rett i nærheten
for sannheten er
at skattene
er overalt rundt deg
sand, sann, sann
en benk
et utsiktspunkt
over byen jeg er blitt glad i
for min elskede
er et innsiktspunkt
og han er ansiktet jeg leter etter
og ser i alle jeg omgås.

Kapsoura
Agapi
 
"Hold me like you did
by the sea"
"I miss you endlessly"


JEG SER ENSOM UT

Jeg er sammen
med deg.
Bare når jeg kjenner at
du ikke er med meg, men
langt borte og kanskje
aldri hjemkommende
ser jeg alene ut

Faen
fordi jeg har glemt en god porsjon
tenker du kanskje at
jeg glemmer smerten
ved at du ikke er her

jeg har et punkt
i brystkassen

Jeg kan aldri glemme
livet
for det roper endeløst på meg
og snart
er gåten løst


DU FORSTÅR DET SLIK

- at det var du som ville
forandre meg, ikke omvendt

og på sett og vis
skulle det vært trøstende
men det er bare
slik det alltid har vært

og prøvde du å forandre
meg
var det fordi du så sider
ved deg selv du ønsket vekk

Magnetisk gull.

det er så nydelig.

Du er så nydelig.

*


ØRKENKVINNEN KORTIMA

Den første kaffelattedaten vår
var rimelig teit
kjente vi ikke fikk kontakt
du snakket en masse om band
og jeg visste at jeg kjedet
deg da
noe jeg ikke tok så tungt,
siden jeg regnet med at det bare
betydde at vi ikke passet så godt sammen
og at du nok var blind og halvdøv du
óg, som resten av rasen.

Jeg tok så inderlig feil.
Rasen er verken blind eller døv, bare forvirret
og lengtende
og vi passer perfekt
uperfekt.
Som bølgende puslespill.

Som to hansker
av ett par.

Som varmende hender
på kalde håndledd.

Som regnskogens pust
på dine lepper.



OG NÅ KOMMER DU SNART...

til å fortelle meg det jeg ikke vil vite
og det er så mørkt her inne, så mørkt
hvem
slokket
anemonene
hvem slukket mørket i meg
hvem tente angsten
for at et barn binder
bare du

bare frykten











OG SÅ

En helgedag
en lys november
tror jeg igjen at vi kjenner
hverandre så godt at du
forstår hva jeg tenker
og vil komme dit
jeg er på vei

og igjen tar jeg feil
fordi jeg helt glemmer ut
å snakke med deg
siden jeg har deg i hodet

Og jeg tror mange usannsynlige ting
for eksempel
at armene mine
er armer, ikke vinger
men noen ganger
blir de som ballettdanserinner

og en ikke må hoppe og tro at en flyr
for vi har en søster
som en gang
trodde hun burde hoppe fra tredje etasje
jeg ble livredd og måtte legge henne inn
for jeg kunne ikke holde meg våken lenge nok til å passe på henne
i tilfelle hun skulle prøve
å fly ut av vinduet

Jeg drømmer at jeg
hopper enorme avstander om natten.

Jeg har kysset mange gåsunger på min vei, flere riddere
En konge

Sannheter
kommer ofte til oss
når vi minst venter det
så jeg bærer en bok omkring
eller en penn
for når en tanke kommer
kan den like lett forsvinne

som en fjær i vinden

hold fast i
tanken
for de evige sannheter
bor ikke lengre unna
enn ditt eget sinn


 DU sier at jeg kan det

Du sier at JEG kan det

Du SIER at jeg kan det

Du sier at jeg KAN det

(Du sier at jeg kan DET)


er ikke livet
er ikke du selv

en forunderlig utsøkt gave.

Du, som venter
på å åpne deg selv.






KANSKJE; KANSKJE

tror du på HER
velger meg
fordi vi forventer mer
av de vi elsker

og du
ønsker ikke å leve opp
til noe enda

en liten ert
kikker opp mot himmelen
og drømmer om fred


Kjakene hennes går enda
som skinner
jeg lurer på om det er virkningene av Ritalinen
eller noe hun ikke forteller meg
fordi hun vil at
alle skal være venner
ihvertfall meg og henne
ihvertfall det

og
er det ikke litt urettferdig
at du har fått leve i min hverdag
og ikke jeg i din,
hva synes du?

Noen ganger når du forteller om deg selv
snakker du så lavt
at det bare er en såvidt hørbar
hvisken


Noen ganger vet jeg ikke om det er deg eller tilfeldigheter

Og jeg møtte ikke opp den dagen
fordi noe i meg visste
at du må være tydelig
om vi skal få til dette

Rosacea.
Et vakkert navn.

Et hasselblad
slår røtter

Hva er vel
skjønnhet?


- sa Lars Fr. Svendsen







DE GANGENE

Noen ganger må det gå fort òg. Etter en stund kan man ikke holde seg for den nydelige duften av et nytt bakerverk hevende i ovnen.
Så brenner man seg kanskje litt på fingrene, men åh!
Luciabollene er så enormt verdt det, når de kommer helsprungne og hett dampende ut av ovnen og banankaken snart er ferdig rett under, det er så en får lyst å legge seg flat og nyte hver minste tungesprekkende bit, den varme smaken av kardemomme som brer seg under tungen, hvert rosinfrø som springer opp mot ganen, den smeltende varme og syrlige smaken av sitronmelis på toppen, nesten for søt og for kortvarig til at en får tid til å kjenne den dryppe mot tennene, men et glinsende hett bakeri er alt jeg drømmer om idag.

- Vafler?


NATRONLYS

Alle nattergalene er enige
Alle nattlysblomstene synger med
Alle nattsvermere
er galeier
av fryd og forglemmegeier

alt som minner
fluorescens
er en essens
av livet vi glemmer

Forbi åretakene
venter et minne om en dørkarm
Så nær
ringer bjellene
jeg nynner en fransk vals
og håper jeg er nok bonde
til at geitene
som gresser på hustaket
kommer hjem igjen.


EN ELLER ANNEN TILFELDIG OPPSKRIFT EN NATT DEN 7.

Jeg elsker
min vei


EN GANG I ÅRET LØPER

- Og løper jeg.

Jeg tror på deg.

Fordi jeg
tror på meg.


HUN ER BORTE OG DU KVELES AV MØRKE,

kler deg i midnattsblått og røde tårer,
Han er borte og du
er blitt en elefant uten knær eller make
ved sjelens kirkegård

Han er død og dine
besteforeldre

er borte

og det hele
er kvalmende grønnoransje
som den dårlige speeden du droppet
sammen med Tobias
som skrev en lapp til deg
sa at du aldri skal jage etter Dragen, for da
finner du aldri den virkelige roen

Stakkars Tobias, min overveldende Tobias
en kjempe
som ble skambanket en kveld
bare fordi han var homo

Jeg har skriblet et nummer til nærmeste venn

Vindhagen


952 36 010





"Hint: bak studieverkstedet."



6-16 DAGER
før medisinen virker, sier pakningen
kontakt legen
om den ikke har effekt
innen da.



VET DU ENDA IKKE

Hvilken sirene du er
en havfrue uten like
syng, kjæreste deg
du er vakrere enn havet
selv når du ikke treffer tonene
og stemmen brister.

Uforståelig fint
at han sa medium
ikke small
ikke large


MORGANS CYDER


Mens jeg lurer på om jeg
drikker ikveld av gammel vane
og leker kråke
Enda godt jeg
vokste opp i et hjem
hvor vi måtte spare på alt
og mamma gråt
da hun fikk tusen kroner







HAN PRESSER ALLE KNAPPENE

Det er det han gjør
så jeg skaffet meg
ut av det blå en ekstra mann i Kristianias havn
Ikke noe alvorlig, bare en forsikring
fordi jeg ikke orker å falle uten noen å støtte meg til
en gang til
selv om jeg passer på å nevne
at jeg elsker deg


Det var så livsfarlig, den gangen
uforklarlig
Uunnelig
Jeg har ikke engang møtt ham, det er bare en liten livline
du må forstå
du, av alle
det har ikke noe med deg å gjøre.






EG LET ALT VERE

Eg leitar ikkje lenger etter han i alle
overalt, etter at roa
kom til meg
som kjærleiken er

eg veit at han kjem
så snart han kan
Det kan hende
det tar litt tid

sa sporven i vindauget
og fljog ut igjen
etter ein måne

kanskje trudde den det fall flak av smuler frå dens famn, kva veit eg
måneskinet
fortryllar dei fleste
og dei beste.

"Hun sitter alltid på høyre side i bussen. Og hun hater å måtte gå foran med et godt eksempel."






Jeg trengte begrensinger og hadde så altfor mange grenser. Du behøvde grenser og hadde ingen begrensninger. HER, sier du, og tenker på Rødhette. Heer, sier jeg, og tenker på nederlandske tulipaner.


EN GRØNNØYD SLANGEFAKIR FRA PISA

Du kan levitere

høyere enn fargen på øynene dine

Grasiøse elefanter
Eleganseskapninger med doble sett knær

Hva gjør en blind muldvarp i et glasshus
om du blir smaragdøyet
av et tilfeldig møte
en kort kveld
eller hva, kjære?
Min fakir.







SÅ TÅPELIG I ETTERKANT

Eg ville du skulle kna meg i nakken og skuldrane
fordi eg hadde ein teori

Hypotesar med fallande bunn

Båe mor mi og far min
hadde ein idé
om at den som er
viljug til å gje ein real
massasje
og er ein som
er god til å gje

Ellers var han visst ikkje noko å spara på.

Litt av ein teori.

Dei skilte seg
nærmast før eg blei til


ikkje tenk på dét.


FILLEONKEL BJARNE

...fikk "nerver", det var det de kalte den på den tiden
Nå kaller de det nevroser og parasympatiske personlighetstrekk,
onkel elsket menn av sitt skjønn
og sang glade viser
han begynte å gråte av.
Som
Arvo Pärt.
"Jeg er jo her,"
stryker du vekk tårene

og kiler meg lett på albuen
holder forsiktig albuen som ikke er brukket.
"Men du er jo ikke her,"

Jeg klarer ikke holde,
bevrende leppe og
skam over gråten

"Nei. Jeg er
enda et stykke unna
og det skal du være glad for, badnet
Du klarer deg gjennom dette
nikker sølvhjorten

Bare tenk på meg - jeg
trodde jo til og med på spøkelser!"

Han ler
helt fra bunnen av hjertet

For han kunne le, min onkel,
før de siste årene, da hele han
ropte sorg.

Jeg sa
"For livet, elskede".

glassjøen av salt vann
svarer jeg med deg
"Ja, sweet Baba.
For livet."

Og sang
hjelper fremdeles mot kvalme

det var det skipperen lærte meg.

Og endelig, for første gang i dette døgnet
søler jeg vinen.


DET JEG HELE TIDEN PRØVER Å FÅ SAGT

En av sakene er den
at du har smilerynker
over øynene
og det er så fint, du er så vakker,
skulderbladene dine
ryknene i et
gjennomsiktig blad
hvor nesten
bare årene er igjen
og holder det sammen
Jeg har ikke
ord
for å uttrykke det
sa hun















Han sukka alle dei
farlege brannene i meg
og tente
eit stearinlys
ein eld

men eg
er ein valkswagon.





IMELLOM OSS

Han sier det er som å
vere skoren i glass
når eg fortel at eg
har det ondt.

Som lyden av metall i sand
og klør dratt
over en tabula rasa

Lyseblå som regnet
og huset du budde i.


ØYEMÅL OG FINGERBØL


Det smaker som himmelen når jeg ser deg
Jeg gulper
som en fisk

Er det ikke underlig, vel
at vi kan gro


FØDSELSMERKE ADAGIO

Det finnes alltid
ei ny åre
i venene over kartet
til den elskedes hud

og havene våre
er laget av tårer, redde det,
menneske,
det haster nå
over halvparten
av kloden har vi mistet

ta den tilbake

Krev din rett!

Krev din rett, elsker!

- Venn, gjør
oppgjør!

- Jeg stoler på deg
for jeg stoler på ham

ller mest
skal vi ikke eie, men
være

Den som skaper lærer
Den som lærer skaper

Artist, vær
ditt ansikt
og vær den sterke

handa di i mi


KUDUANTILOPENS GÅSEHUD OG ENSOMHETENS VOKSESMERTER

Chili og gåsehud

Er vi alle
egentlig
stygge andunger
med fuskepels
fordi vi
kjenner oss pjuskete,
forlatte
på en enslig, singel
klode
Helt alene i ett
med galaksen
halsende etter

Er du
en sår gråt?
Har musklene
dine blitt store
nok
svelget du unna
pulveret
og overbeviste deg
om hvor god du er
sterk nok nå, endelig stor nok
hvem ser du, store

redde deg

når du ser deg i speilet?

Hvem beskyttet ikke
din far
Hvem beskyttet ikke
din mor

Hvem var der ikke

Hva
kan jeg gjøre?


FLYT MED MEG

uten k

La oss gjenfødes
igjen

igjen

La oss reise
til det første stedet
jeg følte meg hjemme

og la oss deretter

flytte. uten k.
Du finner meg
langs fjellene

Stavanger eller Bergen, sweet one?


TIGERSTRIPENES TAREDANS

"Verdens beste barnevakt"

Så fryktelig redde for å mislykkes.

Jeg husker så godt det bilde

Jeg så så godt hvor vart du holdt

Sharing is caring



HVORFOR ALT MÅTTE RESYNKRONISERES?

Himmelen vet godt
at jeg er miserabel til tider.

Kyss ham, kyss ham nå!, sa en stemme
men jeg hadde snudd kinnet til for å være dydig
"det må være nå!"

Det ble aldri nå.


ENDELIG

Beste første kyss
i kvinns minne.

Du var hjemme

Jeg så
syv katter
vandre på hustaket ditt
som var av et stoff som
florlett spindelvev
Edderkoppene får lov til å leve nå
Jeg kaster dem ikke engang alltid ut
Har jeg fortalt deg
at jeg elsker, Racin.



Å DØ VED DIN SIDE (til armene jeg insisterte på var sterke)

- Så fantastisk godt å
høre stemmen hans igjen. Den forventningsfullheten og nervøsiteten. Og det boblende laget av ekstatisk, eksellerisk glede som sprenger seg ut, liggende RETT under overflaten, midt på linjene av livet. Hva gjør det vel at han har kalt meg terrorist bare et par uker tidligere. Heipiplerke og helt, helt lommelerke for meg.
Den gullstrømmende, livsbejaende nakne, fylte stemmen hans

åh

Er det rart jeg blir forsiktig, den stemmen kan få meg til å gjøre nesten hva som helst. Men det har jeg allerede gjort en god del av tiden. Hvorfor ikke bare lære av sine feil. Hils heim, sa Tore. Vi er kanskje ikke modeller noen av oss, men hvorfor ikke?

Og du forteller meg
at jeg er vakker
selv når jeg gråter.



ØYENVIPPEVIPE

Når en øyevipe besøker
må jeg ønske meg noe, sa du
var det din eller min hånd som holdt den

Jeg blåste på den
som på et lys
eller som på terningene gamblerne kaster vekk livene sine med

Jeg ønsket meg
at du og jeg
skulle bli noe av

rettere sagt

jeg drømte om at du skulle bli glad i meg
og at vi skulle få det fint sammen

og det koster meg
heldigvis ingenting
hva andre synes

Fint at du liker å ligge
innerst, fint at du er
deg, fint at vi passer
sammen som en hand i ei hand,
fint at du finnes, fint at
jeg fins

Betingelsesløs kjærlighet fikk
jeg et lysglimt av
Etter det kom åpenbaringene
trillende

Som et hjul på en snor

Som en tidløs viser

som å skru klokken eller gradene
90 grader østlig retning med hendene

Og det var ikke med
ham jeg ble et stakkars
alveblad
Det var uten ham










Thank you, Air. 
Thank you Earth. 
Thank you, Skies. 
Thank you, Seas.

 Thank you stars, thank you oysters, 
thank you pearls and thank you, spears.


There will never be something called
too much love.