torsdag 7. januar 2016

Løse koden

Du prøve så hardt å vær deg selv
risikere å mista alt som ein uttørka elv
Eg blei en robot for min elskers mørke masker
Terminator, løste koden, det haster
men ka betyr det
når du ikkje holde deg sjøl med selskap
av månelys gror det ingenting
derfor gir eg deg ringen min
alt eg vil sei
sie eg bare te deg
eg vil videre
bruke tiå på meir enn DiDerre
deg og meg va som Hans og Grete,
Haze og Garbo, Poirot og miss Marble
Alt eg vil e å bringa lys for vinden
se livet bre seg innøve og igjennom
framøve, deretter tar me turen hjemom
Der sa han det igjen, någe om perfeksjon og ein venn
Og denne går te Atlas, han som lærte meg
litt om å ver mann, han som alltid seie: Bare gjør alt du kan, menneh -
ikkje vent for lenge
for et laurbær e ein penge, blir du hengande å slenge råtne bærå på rot
bare pust, lev, spis, vel, 

Vel, eg sko lært meg alle språkå utenat hadde husken bare gitt rom, men eg e for opptatt av å tenka på romantikk og ein lom, kom kom, tikk og takk, klakk klakk, boom og Bach,
eg har stilt meg inn på dine tunes som på ei klokka
persevera, perspirera, ka, meine du
svetta? Men ingen vett vel deg bedre enn deg, kan du se? Kan du høra, kan du kjøra (ja, buss altså, ka trodde du?), kan du le
- med meg, ikkje av meg
når eg kødde med å ble rappargirl og stjerna, det e jo ikkje bare på tøys, Slug e størst og eg meinte det då eg sa eg frøys
Han sa ein for barregningå og ein for meg
To for meg og deg og ett ska me ver

Han sa ein for regningå og ein for meg, to for deg og meg og ett ska me ver

Redda kloden, la oss feira,
for veien ligge der, speilblank og klar
den manifestere seg i stegå me tar
det e deg og meg nå, framtidå e det me har
Livet ga någen harde slag, det gjorde meg
myk og var
sjakk matt og hjerter ess,
du e min kløver, eg ska ver ditt gress
Eg va syk, du va skada
me hadde det for hardt te å holda hender
men når alt va bra, åh, dine lender,
Aldri meir velge eg død, eg e et fargesprak,
(men heller grå enn blå, for de tar drepen
på kloden med et brak,)
skak,
la meg se deg skjelva
eg ska gjør det så godt for deg at du blir ett med elva
Tella og tevla, eg stemme heller i duett enn å duellera,
vil'kje risikera å komplisera det som e så grønt,
gråten sitte i skuldrane bare fordi det e så skjønt
venstre arm øve høyre skulder,
håndå mi på kragebeinet ditt
dei sko bare ha sitt, dei sko bare ha visst

Ein for regningå og ein for meg, to for deg og meg og ett ska me ver

Et indre har min sjel: - DVEL, 
husk, men ikkje ihjel,
dette e'kje någe spel, det e ein ramme
rundt det alvorliga, det dårlige og det venaste, ikkje skjel te din neste men sjel te deg sjøl, kjærligheten e det penaste
og me må leva politikk, det e romantikk det,
å stå opp mot maktå for sin neste
og for sin beste
eg ska ver der, eg, seie eg kor seie du kati
seie du mor svare eg Shakti
me må ver to for triphop og tre for vals, eg
håpe du komme, for me e blant de som drømme, me e blant de som
ikkje behøve rømme

(for eg har alltid kesam i skapet!:)

Han sa ein for regningå og ein for meg, to for deg og meg og ett vil me ver

<3